10 March 2007

MISTERI ILMU FIRASAT

Leave a Comment
Ilmu kajian karakter, profil yang sangat ‘berkuasa’ hingga mampu mengawal dan memanipulasi keadaan

DICERITAKAN pada suatu ketika, dua ulama besar yang juga pengasas mazhab dalam Islam iaitu Imam Syafie dan gurunya Imam Malik sedang berbincang apabila terlihat seorang lelaki masuk ke dalam masjid.
Lalu seorang daripada mereka mencadangkan masing-masing mencuba kebolehan dengan meneka pekerjaan lelaki itu. Imam Syafie dan Imam Malik kemudian membuat taakulan mengenai pekerjaan lelaki itu berdasarkan pelbagai pemerhatian terhadap jasad, pakaian dan sebagainya. “Peniaga,” jawab Imam Syafie. “Tukang besi,” jawab Imam Malik sekali gus meningkah jawapan anak muridnya. Bagi memastikan tekaan siapa yang benar, mereka berdua bertanya terus kepada lelaki itu sebaik dia keluar dari masjid. Lelaki itu memberitahu dia bekerja sebagai peniaga sekali gus membenarkan taakulan Imam Syafie. Bagaimanapun Imam Malik terus bertanyakan soalan kedua: “Apa pekerjaan kamu sebelum kamu menjadi peniaga?” “Tukang besi,” jawab lelaki itu sekali gus membenarkan juga taakulan Imam Malik.

Kisah itu membuktikan kedua-dua imam besar itu adalah ahli firasat dan ilmu itu sudah lama wujud di dunia ini. Malah, firasat jugalah menyebabkan Nabi Muhammad SAW ketika kecilnya sudah diketahui bakal menjadi Rasul selepas Nabi Isa AS.

Ketika Rasulullah SAW berusia 12 tahun, bapa saudaranya iaitu Abu Talib membawa Baginda ke Syam dan ketika perjalanan, mereka berjumpa seorang rahib Yahudi. Sebaik terlihat fizikal Baginda yang masih kanak-kanak ketika itu, rahib berkenaan sudah menjangka Nabi Muhammad SAW bakal menjadi Rasulullah, suatu hari nanti. Firasat adalah satu ilmu yang meluas serta memiliki banyak cabang tetapi kembali kepada satu tujuan - mengenalpasti perwatakan manusia.

Firasat yang turut dikenali sebagai kajian karakter dan profil adalah ilmu yang sangat ‘berkuasa’ malah dikatakan sesiapa mahir dan menguasai firasat dapat mengawal dan memanipulasi keadaan supaya memihak kepadanya.
Bayangkan dengan hanya sekali pandang, pengamal firasat sudah dapat mengenali sikap, rahsia, kelemahan dan kekuatan seseorang, maka dia memanipulasi ilmu berkenaan untuk ‘mendominasi’ pihak yang dihadapinya.

Justeru, ilmu firasat menyebabkan ramai pelanggan memberi produk jurujual yang mengamalkan firasat; pengundi mengundi calon politik malah dikatakan kebanyakan ahli psikik memanipulasi ilmu firasat untuk menyebabkan masyarakat percaya dia memiliki kuasa minda luar biasa.

Dengan hanya sekali pandang ke tempat jenayah pula, penyiasat yang mahir firasat (seperti watak detektif Sherlock Holmes rekaan Sir Arthur Conan Doyle) dapat menyimpulkan pelbagai taakulan yang menjurus kepada perwatakan penjenayah.
Dengan hanya memegang sebatang tongkat ditinggalkan suspek, ahli firasat sudah dapat mengagak saiz badan, ketinggian dan ciri fizikal penjenayah seterusnya membongkar siapa pesalah sebenarnya.

Dari sudut negatif, penipu dan penyamar yang mahir dengan firasat mampu menjalankan jenayah dengan menguasai kelemahan psikologi dan diri mangsa.
Penganalisis yang juga penulis buku politik, Syed Hussain Al-Attas, berkata ada pelbagai kaedah firasat bagi membolehkan kita mengetahui sikap serta perasaan seseorang dan antara kaedah asas adalah menerusi bahasa tubuh seperti melihat air muka seseorang. “Perasaan dalaman mampu terluah ke riak muka; jika tertekan, wajah runsing; bahagia, wajah ceria manakala muka penagih dadah yang khayal juga berlainan. Pepatah orang tua-tua kata sekilas ikan di air, sudah tahu jantan atau betina. “Kita dapat mengetahui jika seseorang itu tidak senang dengan kehadiran kita menerusi bahasa tubuhnya; seseorang yang bersalah akan menunjukkan perlakuan gelisah apabila disoal siasat,” katanya. Beliau bagaimanapun berkata, ada orang boleh menyembunyikan air muka dan perlakuan mereka tetapi bagi pengamal firasat mahir, ‘topeng’ itu dapat disingkap juga antaranya dengan memerhatikan anak mata seseorang. “Antara kaedah mengenalpasti perasaan seseorang adalah dengan melihat mata seseorang, kajian saintifik sudah menyatakan yang anak mata berubah mengikut perasaan; bagi mereka yang pakar, lihat mata saja sudah boleh menceritakan segala-galanya,” katanya. Katanya, perbuatan seseorang juga meninggalkan kesan kekal di jasad menyebabkan ia dapat dikenal pasti menerusi firasat; contohnya mereka yang kerap mengerutkan dahi akibat kuat berfikir meninggalkan kesan tiga garis pada dahi; mereka yang memiliki banyak kedut di tepi mata adalah mereka yang banyak berjumpa dengan manusia lain dan berinteraksi; dan mereka yang bekerja sebagai tukang besi atau peninju akan menyebabkan tangan berotot dan keras.

Selain perwatakan yang ‘tersembunyi’ di sebalik bentuk jasad dan perlakuan manusia, ada juga kelebihan diberikan Allah menerusi aura seseorang.
“Contohnya apabila kita lihat bayi, kita rasa suka dan tenang kerana aura dalaman bayi masih suci daripada sebarang kekotoran dan dosa. Begitu juga wajah orang beriman akan terpancar aura mereka tetapi orang yang pergi haji berulang kali pun kalau tidak ikhlas, tidak terpancar aura mereka,” katanya. Beliau berkata, kemahiran menguasai firasat dapat dipelajari dan diasah dengan berkali-kali mengujinya selain berdoa kepada Allah SWT supaya diterangkan mata hati. “Semua ini hikmah Allah SWT dalam mencipta sesuatu termasuk manusia selaku seindah-indah makhluk dan Allah menyuruh manusia mengkaji ciptaannya. Mereka yang memerhati ciptaan-Nya akan mengakui betapa Maha Agungnya Allah SWT,” katanya.

Mengenali watak pada tanda badan
“SIAPA nama?” tanya Pakar Motivasi, Datuk Dr Mohd Fadzillah Kamsah kepada jurugambar kami ketika sesi temubual di pejabatnya di Bangi, Selangor, baru-baru ini. Jurugambar memberitahu nama yang bermaksud ‘sabar’ dalam istilah Arab. Dr Fadzillah terdiam sejenak seolah-olah memikirkan sesuatu. “Lihat tangan kanan,” arah pakar motivasi itu lagi menyebabkan rakan kami menghalakan telapak tangannya. “Rapatkan (semua jari).” Jurugambar kami merapatkan semua jarinya. Minda Dr Fadzillah berfikir lagi. Kemudian dia bertanya beberapa soalan lagi. Dr Fadzillah: Tarikh lahir? Jurugambar: 20 November. Dr Fadzillah: Anak ke berapa? Jurugambar: Sulong. Dr Fadzillah: Tarikh lahir isteri? Jurugambar: 18 Julai. Dr Fadzillah: Isteri anak ke berapa? Jurugambar: Sulong juga. Pakar motivasi itu terdiam sebelum kembali berbicara: “Saya tidak fikir anda seorang yang sabar, anda juga keras hati. Tapi walaupun tidak beberapa sabar, tapi anda simpan (pendam dalam hati). Orang tak faham yang dia simpan. “Dia (jurugambar) pandai ini, orang tak akan faham dia, isteri tak faham, anak keliru (sikap); dia suka berkawan tetapi selesa bersendirian, banyak berfikir, otak gila-gila. “Emak kata dia degil tapi bukan degil, dia keras hati. Dia, apabila hendak, dia mesti hendak dapatkannya. Dia orang baik, jarang marah tapi sekali marah... Dia kalau sayang, sayang betul tapi kalau menyampah, menyampah betul. “Sebab itu namanya (bermaksud sabar). Apabila dia lahir, Allah beri ilham kepada emak dan bapanya supaya menamakannya (dengan maksud sabar) sebagai ubat. Apabila orang panggil namanya, orang doakan supaya dia sabar. tapi syaratnya panggil nama penuh. Awak sakit pinggang?” tanyanya dan jurugambar kami mengatakan tidak. “Awak beruntung kerana 20 peratus saja orang lahir bulan November tidak sakit pinggang selepas 40 tahun. Dia dan isterinya kombinasi pasangan yang baik, dia tidak sabar tapi isterinya sabar. “Walau tak banyak cakap, tapi sekali cakap ideanya bernas. Tapi ideanya acap kali kawan susah nak faham. Apa yang adik beradik suka, awak tak suka; apa yang awak suka, adik beradik tak faham. Tak semestinya begitu (perwatakan yang dijelaskan) tetapi acap kali begitulah. Seramai 30 peratus orang nama Sabariah, Sabri, Sabran (semuanya bermaksud sabar) tidak sabar, 70 peratus lagi penyabar,” jelasnya kepada kami semua menyebabkan rakan jurugambar tersenyum simpul. Kami masih tertanya-tanya kebenarannya. Kemudian Pengarah Urusan Excell Training and Consultancy Sdn Bhd itu menguji kami seorang demi seorang dan setiap maklumat dibentangkannya menyebabkan kami hampir terlopong kekaguman. Beliau berkata, seperti seorang doktor melihat penyakit pesakit menerusi simptom, perwatakan manusia dapat diagak menerusi tanda pada badan dan corak kehidupan yang diaturkan Allah SWT.

Katanya, Allah SWT menciptakan sesuatu mengikut sistem menyebabkan kebanyakan perwatakan manusia dapat diklasifikasi mengikut pemboleh ubah tertentu seperti tarikh lahir, bentuk badan, kedudukan tahi lalat, panjang ruas jari selain faktor psikologi seperti cara berjalan, cara makan, bilangan dalam keluarga, corak penulisan, warna kegemaran dan pelbagai lagi. Beliau bagaimanapun berkata, untuk mengenali perwatakan seseorang, ia tidak boleh berdasarkan satu pemboleh ubah saja seperti melihat sikap berdasarkan bulan lahir saja tetapi perlu mengkaji secara pakej iaitu keseluruhan bulan lahir, tanda badan, bilangan dalam keluarga dan pelbagai lagi. “Semua keajaiban Allah ini dapat dikaji menerusi sains psikologi. Contohnya firasat orang zaman dulu yang berkata raut muka melambangkan perwatakan, mereka berkata berdasarkan pengalaman. “Mereka kata lelaki kening tebal kuat cemburu; saya kaji dari sudut sains mengapa lelaki kening tebal kuat cemburu dan mendapati ia berkait kerana lelaki, kening tebal akibat banyak hormon testeron dan hormon sama mempengaruhi sikapnya. “Jika kita kaji perwatakan manusia, kita akan kagum dengan kebesaran Allah, hebatnya Allah,” katanya. Beliau berkata, walaupun seolah-olah ada satu kumpulan sifat menerusi tanda berkenaan, ia tidak semestinya 100 peratus tepat kerana sikap boleh dipengaruhi pelbagai faktor lain terutama corak kehidupan, keluarga, persekitaran termasuk keadaan ibu ketika mengandungkan seseorang. Sikap sebenar manusia juga boleh ditetapkan Allah SWT mengikut kehendak-Nya. Beliau bagaimanapun berkata, manusia masih boleh mengubah tabiat yang tidak baik dalam diri mereka contohnya seseorang yang baran dan tidak sabar boleh mengawal sikap itu dalam diri mereka. “Orang kata sikap mungkin tidak boleh diubah tapi amalan dan tabiat boleh diubah. Dalam Islam, perlakuan yang dilakukan selama 40 hari berturut-turut akan menjadi tabiat baru dan nama juga menjadi doa bagi mengubati perlakuan buruk kita,” katanya.
Read More...

05 March 2007

KEMATIAN PASTI AKAN TIBA

Leave a Comment


Manusia yang tenggelam dalam kemewahan dunia, dikuasai oleh hawa nafsu dan hidup dibelenggu dengan perbuatan maksiat amat sikit bahkan mungkin juga sama sekali tidak mengingati bahawa malaikat maut pasti akan datang membawa perintah Allah S.W.T untuk meragut nyawanya. Sekiranya golongan ini mengingati kematian, pasti mereka bukan ketakutan atau bersedih hati kerana
mengingatkan apa yang bakal dihadapinya di alam
akhirat kelak, tetapi ia gusar mengenangkan harta-bendanya serta segala kemewahan dunia yang bakal ditinggalkannya.

Firman Allah S.W.T.:


Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan
disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. - Ali‘Imraan (3) : 185

Ketahuilah bahawa kematian pasti akan tiba terhadap seluruh umat manusia tanpa mengenal erti bangsa, kedudukan dalam masyarakat, kekayaan harta benda mahupun golongan yang dilihat gagah perkasa. Tiada sesiapa pun yang boleh melarikan diri dari menghadapi maut. Apabila telah ditetapkan waktu kematian bagi seseorang maka ianya tidak akan tertunda atau
dipercepatkan walaupun sesaat.

Firman Allah S.W.T.:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya) ". - Al-Jumu’ah (62) : 8

"Supaya Allah mengampunkan bagi kamu sebahagian dari dosa-dosa kamu, dan memberi kamu hidup (dengan tidak terkena azab) hingga ke suatu masa yang tertentu; (maka segeralah beribadat dan bertaqwa) kerana sesungguhnya ajal (yang telah ditetapkan) Allah, apabila sampai masanya, tidak dapat ditangguhkan; kalaulah kamu mengetahui (hakikat ini tentulah kamu
segera beriman)". – Nuh (71) : 4

Dengan mengingati kematian maka kita akan lebih berwaspada dalam menghadapi liku-liku kehidupan. Kita akan sentiasa berusaha untuk menurut perintah Allah S.W.T dan Rasul-Nya dan meninggalkan segala larangannya kerana kita tidak tahu bila ajal akan menjemput kita. Dengan mengingati kedatangan kematian ianya boleh menyebabkan kita teruja untuk membuat persiapan yang rapi untuk menghadapinya nanti. Oleh itu Islam amat menganjurkan agar kita sentiasa mengingati tentang kematian.

Di antara cara-cara yang terbaik untuk mengingati kematian adalah seperti berikut:

a) Kita menegenangkan ahli keluarga kita, sahabat handai kita mahupun sesiapa sahaja yang boleh mempengaruhi hidup kita yang telah terlebih dahulu meninggal dunia. Kita kenangkan mereka semasa hidup dahulu mungkin memiliki harta kekayaan yang banyak, jawatan yang besar serta disanjung masyarakat tetapi kini dibiarkan keseorangan di dalam kubur. Hartanya,
kedudukannya serta sanjungan orang ramai tersebut kini telah terpisah darinya. Rentetan dari itu hendaklah kita serapkan dijiwa kita bahawa kematian juga pasti akan menjemput kita dan kita juga bakal akan keseorangan di alam kubur.

b) Hendaklah kita menziarahi kubur kerana ianya dapat membantu kita untuk mengingati bahawa kita juga akan menghadapi nasib yang serupa dengan ahli kubur tersebut.…maka berziarah kuburlah kamu, kerana hal itu mengingatkan kita kepada kematian. - Hadis riwayat Imam Muslim, hadis no: 976. Malah doa yang disunnahkan ketika menziarahi kubur juga mengingatkan yang sedang berdoa bahawa dia juga bakal menyertai ahli kubur tersebut di masa hadapan.Di antara doa-doa tersebut adalah:

Salam sejahtera hai penghuni kubur mukminin dan muslimin dan insya Allah kami akan menyusulmu. Aku mohon keselamatan kepada Allah bagi kami dan kalian. - Hadis riwayat Imam Muslim, no: 975.

Salam sejahtera hai penghuni kubur mukminin dan muslimin, semoga Allah memberi rahmat kepada orang-orang terdahulu dan orang-orang terkemudian dari kami dan insya Allah kami akan menyusul. - Hadis riwayat Imam Muslim, no: 974.

c) Islam juga menganjurkan kita untuk menziarahi orang sakit serta menghadiri majlis pengkebumian seorang Muslim yang lain kerana sedikt-sebanyak perkara-perkara tersebut dapat mengingatkan kita tentang kematian. Al-Barra’ bin ‘Aazib r.a berkata: Rasulullah s.a.w. menyuruh menjenguk orang sakit, menghantarkan jenazah, menyambut doa pada orang bersin, menepati sumpah, menolong orang yang teraniaya, mendatangi undangan dan menyebarkan salam.
– Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 2445.

Menyedari bahawa mengingati kematian ini dapat membawa nilai-nilai yang positif terhadap setiap insan maka terdapat banyak dalil yang menganjurkan manusia agar selalu ingat bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah sementara. Rasulullah s.a.w. bersabda: Perbanyakkanlah mengingat pemutus kenikmatan iaitu kematian – Hadis riwayat Imam Ibnu Majah, no: 4248

Namun begitu mengingati kematian bukan bermaksud kita mendoakan agar dipercepatkan kematian terutamanya ketika kita ditimpa musibah kerana perbuatan tersebut adalah dilarang oleh syarak. Sabda Rasulullah s.a.w.:
Janganlah seseorang itu menginginkan mati kerana bala yang menimpanya, tetapi jika dia terpaksa menginginkan kematian maka hendaklah membaca (doa): Ya Allah, lanjutkanlah hidup saya sekiranya hidup itu lebih baik bagiku dan segeralah matikan saya sekiranya mati itu lebih baik bagiku. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 5671.

Mengingati kematian sekadar meyakini bahawa lambat laun ajal kita pasti akan ditamatkan dan kita perlu mempersiapkan diri untuk menghadapi maut. Rasulullah s.a.w. juga telah mengkategorikan insan yang sentiasa mengingatkan kematian sebagai manusia yang paling bijaksana. Dari Ibnu ‘Umar dia berkata: Aku bersama Rasulullah s.a.w., lalu seorang lelaki Ansar datang kepada baginda kemudian mengucapkan salam kepada Nabi s.a.w. lalu dia bertanya: Wahai Rasulullah. Manakah di antara kaum mukminin yang paling utama? Baginda menjawab: Yang paling baik akhlaknya di antara mereka. Dia bertanya lagi: Manakah di antara kaum mukminin yang paling cerdik? Baginda menjawab: Yang paling banyak mengingati kematian di antara mereka, dan yang paling bagus persiapannya setelah kematian. Mereka itu orang-orang yang cerdik. – Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah, no: 4249.

Mengingati kematian juga boleh mendatangkan ketenangan jiwa bagi seseorang yang sedang menghadapi kesulitan hidup. Ia akan menimbulkan kesedaran bahawa dunia bukan segala-galanya dan selepas kematian ada alam yang kehidupan serta kenikmatannya kekal abadi
selama-lamanya. Bagi mereka yang dianugerahkan dengan kesenangan dalam kehidupan, maka mengingati kematian dapat menjauhkannya dari segala kerlipan serta godaan duniawi. Kematian akan menyedarkannya bahawa segala kesenangan berbentuk duniawi itu tidak kekal dan dia
bakal akan berpisah darinya. Hanya kehidupan di alam akhirat yang kekal abadi. Ini dapat menggerakkan jiwanya untuk mempergunakan segala kesenangan di dunia itu demi untuk mencapai kebahagian di akhirat. Sabda Rasulullah s.a.w.:

Perbanyakkan mengingati pemutus kenikmatan iaitu kematian, kerana sesungguhnya tidaklah seseorang yang mengingatinya di waktu sempit kehidupannya, kecuali (mengingati kematian) itu melonggarkan kesempitan hidup atas orang itu. Dan tidaklah seseorang mengingatinya di waktu luas (kehidupannya) , kecuali (mengingati kematian) itu menyempitkan keluasan hidup atas orang itu. – Hadis riwayat Imam al-Suyuthi di dalam al-Jami’ al-Saghir no: 1400.

Oleh itu dengan menyedari setiap yang bernyawa pasti akan menghadapi maut dan maut itu akan datang pada waktu yang hanya diketahui oleh Allah S.W.T. tanpa penangguhan mahupun dipercepatkan waktu kehadirannya, pasti ianya akan menimbulkan semangat untuk segera
melakukan amalan-amalan berbentuk ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. Sekiranya seseorang itu menangguh-nangguhka n untuk melakukan amalan yang soleh dan ternyata ajalnya tiba ketika sedang asyik melakukan maksiat maka dia termasuk orang yang merugi dan bakal mendapat balasan yang buruk di akhirat kelak. Firman Allah S.W.T.:

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintah-Nya) . Dan (ingatlah),sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi. Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka dia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: "Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh". Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam Pengetahuan- Nya mengenai segala yang kamu kerjakan. – al-Munaafiquun (63) : 9-11

Justeru itu setiap umat Islam seharusnya memanfaatkan
seluruh kehidupannya dengan cara yang terbaik iaitu dengan mengerjakan segala amalan yang diperintah oleh Allah S.W.T. dan Rasul-Nya dan meninggakan larangan-Nya sebelum ditimpa kematian. Dari ‘Abdullah bin ‘Umar dia berkata: Rasulullah s.a.w. memegang bahuku lalu bersabda:

Jadilah engkau di dunia ini seolah-olah seorang yang asing atau seorang musafir. Dan Ibnu ‘Umar menyatakan: Jika engkau masuk waktu subuh, maka janganlah engkau menanti senja. Jika engkau masuk waktu senja, maka janganlah menanti subuh. Ambillah dari kesihatanmu untuk sakitmu dan ambillah dari hidupmu untuk matimu. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 5937.

Oleh itu diwaktu badan kita sedang sihat ini hendaklah kita manfaatkan semaksimum mungkin untuk menjadi hamba yang beriman, bertakwa dan mengerjakan amal soleh. Mana tahu entah esok mahupun lusa kita ditimpa kecelakaan sehingga terpaksa hidup di dalam keuzuran sampaikan kita tidak mampu melakukan amalan-amalan yang soleh. Kita pergunakan hayat kita ini dengan menghindari perbuatan maksiat kerana mungkin entah esok mahupun lusa malaikat maut akan datang untuk mencabut nyawa kita sedangkan kita masih bergelumang dengan dosa.

Semoga penulisan ini akan mengingatkan diri kita semua terutamanya penulis sendiri akan kematian yang bakal tiba dan mudah-mudahan ianya dapat meningkatkan keinginan kita untuk melakukan apa jua persiapan yang sewajarnya demi untuk menghadapi kematian tersebut.

Hamid al-Qaishari pernah berkata:
Kita semua telah menyakini kematian, tetapi kita tidak melihat orang-orang yang bersiap-sedia menghadapinya! Kita semua telah meyakini adanya syurga, tetapi kita tidak melihat oarang yang beramal untuknya! Kita semua telah meyakini adanya neraka, tetapi kita tidak melihat orang-orang yang takut terhadapanya! Maka terhadap apakah kamu bergembira?

Kemungkinan apakah yang kamu nantikan? Kematian! Itulah yang pertama kali yang akan datang
kepadamu dengan membawa kebaikan atau keburukkan. Wahai saudara-saudaraku! Berjalanlah menghadapi Penguasamu (yakni Allah) dengan perjalanan yang bagus. – Mukhtashar Minhajul Qashidin, ms. 483, tahqiq Syaikh Ali bin Hassan al-Halabi.

Read More...