23 January 2009

kenapa Allah...tak bagi apa yang kita nak?

2 comments
assalamualaikum....

kekadang kita rase hampa bila mana doa kita tak dimakbulkan oleh Allah.Kekadang kita marah kat Allah ...contohnya... bila mana kita saudara2 seagama kita diganyang oleh zionis Israel.Kita akan mula persoalkan kepada kenapa doa kita tak dimakbulkan. " Ya Allah kenapa Kau tak lenyapkan sahaja Israel dari muka bumi". Tapi Israel pedulik apa ngan doa2 kita tu malah mereka terus " membuat kerja2" mereka . tapi kita usah sedey...mereka yang berada di bumi palestin tu.. sume para syuhada yang mimpikan syahid. mereka sume tidak mati di sisi Allah.


Tapi apa yang perlu kita buat ialah melaksanakan usaha2 untuk memberi tekanan kepada israel samada dari segi ekonomi dan sebagainya. Jangan cepat give up dalam membantu sahabat2 kita di sana. Jangan la kita bersedih kerana tak dapat nk berjuang ke sana. bagi saya Doa adalah pengikat dan senjata yang paling ampuh yg tiada pada mana2 agama lain selain Islam.

Balik kepada hal yang mana kenapa Allah tak bagi segala yang ade dalam benak hati kita. Jawapannya mudah... Allah Maha Mengetahui. DIA tahu apa yang baik dan buruk untuk kehidupan kita. Sebagai contoh., kekadang kita meminta Allah... dan berdoa . " Ya Allah berikan aku kekayaan macam sifulan yg kaya tu" , Tapi Allah tak berikan kekayaan. Ditakuti bila mana kita kaya kita akan lupa daratan...lupa saudara dan sebagainya.

Untuk maklumat tambahan...yakin dan yakinlah dengan bersungguh2 bahawa Allah itu akan memakbulkan doa2 setiap hambaNya. kerana Allah telah berfirman dalam Al Quran " berdoalah kepada Ku nescaya akan Ku perkenan".



Ada 3 bentuk Allah akan mem"bayar" doa2 hamba2Nya.

  • Allah akan memakbulkan secara cash
  • Allah akan gantikan apa yang diminta oleh HambaNya itu dengan sesuatu yang lebih baik
  • Allah akan simpankan doa2 tu semua dalam bankNya. dan tunaikan pada hari kiamat kelak
Oleh yang demikian...tugas kita ...doa aja...samping kita berusaha. pastu tawakal... jgn merungut bila Allah tak makbulkan. Bersangka la baik kepada Allah. Jangan la cepat give up pada Nya. kerana DIA takpenah nk give up nak kurniakan nikmat2Nya .

Adios ... wassalam

# kuliah Dr Faisal APIUM..di masjid ar rahman...

2 Komen:

HaWa DArLidA said...

Salam.. Betol sy stuju sgt dgn cntoh yg kalo kite doa nk kaye, tp Allah xbg kekayaan pn pd kita. Mgkin sbb kite akn jd tkbur, xbsyuko dsb. Ade hikmahnya knapa kdg2 kita xdpt ape yg kita nk :)

Rmz said...

halu,memba kg.pa cita skrg???