21 May 2008

Buku Amalan ... Mmg ade rupe nya

Leave a Comment
Assalamualaikum... Bismillahirahmanirrahim

alhamdulillah semalam 20/5/2008 di adakan majlis ilmu kat masjid ar rahman.UM. Ceramah hari selasa yang menggunakan Kitab Kashiful Ghaibiah yang di sampaikan oleh Ustaz Dr Bukhair Abdullah . Pensyarah kanan , jabatan bahasa arab . IIUM gombak.

pada malam tersebut ustaz membincangkan berkenaan Buku Amalan manusia. menurut hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Zar .Bahawa dalam diri setiap orang mukmin . akan tercatat semua amalan2 di atas sebuah kertas(cam buku scrap) oleh dua malaikat yang diamanahkan oleh ALLAH SWT terhadap pekerjaan yang di lakukan oleh anak adam. Sekiranya buku tersebut ditutup tanpa di akhiri oleh istigfar yang disebut oleh anak adam ini maka celaka la masa depan nya>

Ada hadirin bertanya kan bilakah buku amalan tersebut di buka dan ditutup. perbahasan ini dijawab oleh ustaz melalui hadis rasulullah yang sahih dimana hanya ada 3 perkara yang menyatakan bahawa buku amalan anak adam ditutup iatu masa tido sehingga benar2 terjaga. masa keadaan otak nya tidak waras..yg satu part lagi saya terlupa..

So pada malam nifsu syaaban yang ramai memperlekehkan amalan2 yang dikatakan bidaah ni terpulang la tp malam nifsu syaaban ini la ALLAH memberi peluang kepada hamba2 yang mukmin ini supaya mereka memohon keampunan sebelum buku2 amalan yang dikumpulkan dalam tempoh setahun di angkat ke langit. Wallahu alam.Tapi apa yang pasti ialah ulama2 dulu amat menitik beratkan amalan2 pada malam nifsu syaaban kerana mereka sume tau bahawa doa pada malam tersebut amat2 mustajab.

Sekian itu sahaja...pengisian saya pada hari nih..

Rabu..1045..

0 Komen: