28 March 2008

Keja..keja..keja... adakah aku patut menerimanya ??

Leave a Comment
Bab ni bab paling tak best...membuat 2 pilihan antara terima atau sebaliknya...

tanggal 27 mac 2008..kul 4 ptg...aku mendapat emel dari pada ARZ Enterprise utnuk mengambil aku sebagai temp staff kat sana..Dia orang nak testing selama 3 bulan je..pas tu kalo aku Ok..dapat stay...dan sebaliknya..tanam anggur balik..takkan nk keja balik as RA la pulak...malu seh...

Pagi ni..(28-Mac).. aku diskus ngan moderator tentang projek RA aku...dan tawaran kerja yang aku dapat baru2 ni(semalam). Dia ada menyatakan bahawa adalah lebih baik aku berfikir panjang sebelum berhenti kerana dia berkata dia tak ingin menjadi penghalang untuk aku berkerja ke tempat yang menawarkan 'habuan' yang lebih tinggi. Menurutnya adalah lebih baik aku menunaikan solat sunat isthikarah..sebelum membuat keputusan.

pada pandangan beliau, bila mana org yang mempunyai pengalaman yang banyak dalam bidang pengaturcaraan, di tambah pula ngan skil2 yang yang lain seperti aku..pasaran kerja juga perlu mengambil kira pengalaman, benefit dan sebagainya. Adakalanya syarikat2 yang menawarkan tawaran gaji yang begitu lumayan untuk mengaburi pekerja mahir.Pada hal mereka terdesak untuk bisnes mereka.

Hmm aku ade pikir gak kebenaran berdasarkan pengalaman moderator aku yang penah diperdayakan ngan kata2 manis tp janji tinggal janji yang diberikan oleh majikan sebelumnya. Penat dapat..tapi usaha yang dibayar tidak setimpal dengan apa yang disumbangkan.

Selepas itu , moderator menyatakan bahawa aku wajib melihat keutuhan kewangan bagi syarikat tersebut samada mereka boleh membayar gaji majikan menurut apa yang termaktub dalam perjanjian keja..berkenaan projek2 yang dilaksanakan , dan sebagainya...

Oleh itu..kesimpulannya...sekiranya anda telah mempunyai pengalaman dalam keja..tidak salah untuk demand ngan apa yang kita inginkan,

0 Komen: