31 March 2008

Laptop format....sabar je la...

Leave a Comment
Asalamualaikum...

bercerita tentang format laptop or PC..mmg ramai yang dah terer wat format PC sendiri cam aku. Bukan nak menunjuk2 pandai.Tp ramai yang tidak sedar kepentingan untuk memperbaiki laptop sendiri. Tapi bagi mereka yang dah ber'wang' not beruang, masalah duit x jadi masalah...Bagi mereka apa lah nk dipentingkan dengan RM 30- RM50.

Akan tetapi kat sini aku ingin berkongsi pengalaman aku...bukan apa.Ramai yang lalai mengenai data backup di dalam membuat proses format. Ada sesetengah kaum hawa ini membiarkan tanpa usul periksa dimana dan bgaimana data peribadai mereka di simpan.Sekiranya anda ingin wat backup...better buat di rumah dahulu dengan menggunakan kaedah burning in CD or DVD. Ala kos dalam sekitar RM 30 bagi DVD( DVD amat bagus kerana saiz storan simpanan yang besar.sekitar 4GB bagi satu DVD). Selepas anda sudah membuat data backup maka anda boleh hanta kepada saya or kedai.

Sekiranya bahagian cakera keras anda tidak dibuat portion, maka saya galakan bg sesiapa yang ada mempunyai storan dalam (internal Hard Disk). saya galakan membuat 2 portion.1 bahagian sebagai tempat proses install window dan selain daripada software. Dan bahagian 2 sebagai ruangan simpanan data peribadi, saya galakkan supaya anda memakai window versi original kerana ia membolehkan anda mengkemaskini file operating system dari masa ke semasa.

Bagi sesiapa yang mempunyai permasalahan utnk install XP bg laptop terkini.Anda boleh menghubungi saya di talian hp (013-3326792) atau emel saya ibnusulaiman83@gmail.com

0 Komen: