23 December 2008

IJN...kenapa perlu diswastakan...??

Leave a Comment
assalamualaikumm

keluhan demi keluhan saya kedengaran dikalangan pesakit2 dan orang mengenai penswastaan institut perubatan berkenaan jantung terkemuka di Malaysia. Tak lain tidak bukan ialah Institut Jantung Negara... Institut kerajaan yang terkemuka yang banyak membantu ramai pesakit2 kelas bawahan atau kelas VVIP.

Kekadang saya teringat bila mana saya menguruskan salah seorang ayah angkat saya menghembuskan nafas terakhir di sana. Bila saya lihat suasana kat sana ... Mmg cukup baik untuk pesakit yang kurang kemampuan seperti golongan pesara kerajaan, orang miskin ..tp kenapa la kerajaan tidak memikirkan untuk mereka yang susah...hanya memikirkan keuntungan dari keselesaan para rakyat jelata.

Bila saya membaca ruangan KOSMO ...Tolong jangan swastakan IJN. Sepatutnya kerajaah terutamanya pimpinan YB Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi memikirkan kesan jangka panjang. Lihat sahaaja kepada penswastaan LLN (lembaga letrik negara) datelekomunikasi (TM Malaysia Berhad)... Mmg kita akui ia memberikan perkhidmatan yang lebih baik dan keuntungan kepada kerajaan Malaysia.. tapi kena difikirkan sudut rakyat jelata yang mana ...rakyat terpaksa membayar perkhidmatan yang mahal. 

Penting sangat ke keuntungan daripada simpati rakyat jelata.. Jadi la seperti 2 umar yang agung.. Umar Al Khatab dan Umar Abdul Aziz... yang menyenangi rakyat jelata dulu sebelum meselesakan diri sendiri. kata Umar Al Aziz ..bila dijemput golongan kaya untuk menjamah makanan yang enak ( makanan utk golongan berada) . " Adakah negeri ini mempunyai golongan miskin n fakir?" Jawab Pembesar " Ya ..kenapa AmirulMukmin?" ..Lalu Umar berkata.. " Jika ada yang siapa yang lapar di negeri ini...


0 Komen: